tiistai 11. maaliskuuta 2014

Työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja nuorison mobiilikäytänteistä

Tämä lienee informaalia oppimista, kun siviilielämän eteen heittämissä tilanteissa oppii työn kannalta olennaista: Perheen kasiluokkalainen oli eilen lähes ensimmäistä kertaa oikean työntekijän roolissa oikeassa työpaikassa, kun viikon TET-jakso alkoi. Olin autoritäärisesti kieltänyt nuorukaista menemästä useampaan ehdottamaansa paikkaan, joissa arvelin olevan huono työilmapiiri tai liian vähän tekemistä. Siksi paikaksi valikoitui tädin työpaikka Suomen metsäkeskuksen Pirkanmaan alueyksikössä. Siellä on hyvin ja monipuolisesti organisoitu tettiläisten hommia siten, että ilo on molemminpuoleinen. Eka päivä oli kulunut paperinkeräyslaatikoita ulkokeräykseen roudatessa ja kahvikonetta huoltaessa. Tänään on luvassa arkistointia ja raivaussahojen huollossa avustamista. Maastokausi ei ole vielä kalenterissa alkanut, joten ihan niin monipuoliseksi viikko ei ole muodostumassa - jääpä enemmän aikaa pohtia koettua, kun sitä ei tule liian kanssa.

Koulu A5-kokoisen TET-vihkosen pieni kenttä täyttyi kokonaan päivän tekemisistä. Mitä opin -osioon tuli maininta teknisen taidon oppimisesta, vaikka itse näen TET-jaksojen merkityksen enimmäkseen työelämävalmiuksien hankkimisena ja ammatinvalinnan tukemisena. TET-vihkonen kyllä muuten tuki kovastikin näitä ei niin teknisiä oppimistavoitteita, mutta toivoisin koululaitoksen järjestyvän niin, että kahdeksan vuotta putkessa ollut kokisi automaattisesti oppimisen käsitteeseen kuuluvan myös muita kuin substanssiaiheita. Yhdessä totesimme, että  kahvihuoneen herjanheiton ymmärtäminen on tärkeä taito, vaikka ei minkään alan ammattitaitovaatimusten listassa ole. Ammatillisten tutkintojen perusteiden elinikäisen oppimisen avaintaitojen listastakaan se ei suoraan avaudu, mutta arvelisin sen kuuluvan kohtiin "vuorovaikutus ja yhteistyö" sekä "ammattietiikka".

Kysyin, oliko kännykän käytöstä ohjeistettu koulussa tai työpaikalla jotain. Ymmärsin, ettei olisi. Vastaus sisälsi onneksi oletuksen siitä, että omia asioita ei liiemmin voi työpäivän aikana hoitaa. Poikien omassa Whatsapp-ryhmässä oli ollut keskustelua päivän kokemuksista - tämä siis nuorten itse mobiililaittein organisoima luontaisen vertaiskeskustelun tarpeen täyttävä toiminta. Koulujen olisi syytä ottaa koppi tästä ja käyttää mahdollisuus ohjata oppimista ja ryhmässä tapahtuvaa työpaikkojen ja -tehtävien vertailua jo viikon aikana. Samalla voisi muistutella siitä, miten omien laitteiden käyttöön pitää olla työnantajan lupa ja vaikka aika ja paikkakin. Näin koko prosessi ja toimintamalli tukisi kasvua kohti yhä vaativamipa työtehtäviä ja niiden hallintaa nykyaikaisia laitteita ja nuorison omaehtoisesti käyttämiä väliheitä hyödyntäen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti